Informacje

·

Informacje

        • Projekt ''Aktywna Tablica''

        • Sprawozdanie z Realizacji Programu „ Aktywna Tablica ”

          Głównym celem przystąpienia do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna Tablica” oraz wykorzystania wsparcia finansowego w roku 2022 na zakup pomocy dydaktycznych w ramach Rządowego programu – „Aktywna tablica” było umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów oraz nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.

          W ramach programu „Aktywna tablica” zakupiono dwa laptopy i dwa interaktywne monitory dotykowe. Doposażenie szkoły w monitory interaktywne w ramach Programu umożliwiło szersze wykorzystywanie TIK i przyczyniło się do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym wspomogło proces kształcenia kompetencji informatycznych, zainicjowało wewnątrzszkolną i międzyszkolną współpracę nauczycieli, którzy wspierali się w wykorzystaniu TIK.

          Nauczyciele chętnie korzystali na lekcji z możliwości jakie daje TIK.  Zainteresowani szukali  szkoleń, które umożliwiały im rozwinięcie umiejętności TIK, tak aby  urozmaicić prowadzone lekcje.  Nauczyciele  wymieniali się także między sobą pomysłami na przeprowadzenie lekcji z pomocą TIK np. udostępniali sobie testy on -line.  Zastosowanie tablic multimedialnych i odpowiedniego oprogramowania umożliwiło kadrze nauczycielskiej na wykorzystanie  platform edukacyjnych, aplikacji, filmów oraz stron internetowych. W ten sposób został  wzbogacony warsztat pracy oraz zachęciło młodzież do aktywniejszego udziału w lekcji.  Nauczyciele przy pomocy tablic interaktywnych oraz nowo zakupionych monitorów interaktywnych wykorzystywali własne materiały do wprowadzenia nowych zagadnień podczas lekcji oraz na lekcjach podsumowujących dział, np. nanosząc adnotacje na wyświetlanej grafice, wprowadzając korektę na karcie pracy. Monitory interaktywne dały możliwość wskazywania na bieżąco najistniejszych informacji.  Praca na tablicy interaktywnej i równocześnie na zwykłej tablicy umożliwiło pracę dwóch osób dzięki temu zwiększyła się dynamika pracy na lekcji oraz dało możliwość lepszego utrwalenia materiału na lekcji. Stosowanie TIK w szkole doprowadziło do szybkiego powtarzania wiedzy i umiejętności zdobytych na poprzednich lekcjach poprzez archiwizacją zapisów wcześniejszych treści, dużym stopniu zmieniło metody pracy nauczycieli. Dzięki korzystaniu z TIK na lekcji są one ciekawsze i bardziej atrakcyjne dla młodzieży. Uczniowie bardzo chętnie uczą się z wykorzystaniem tablic czy monitorów interaktywnych, nawet ci słabsi są bardziej aktywni i chętniej pracują podczas lekcji.

          Szkoła zrealizowała każdy punkt wynikający z udziału w Programie Aktywna Tablica.

          - został powołany e-koordynator, który czuwał nad realizacją zadań;

          - nauczyciele szkolili się w zakresu TIK, stosowali jego elementy na lekcjach, wymieniali się pomysłami. Nauczyciele przekazywali sobie sposoby na korzystanie z nowo odkrytych funkcji monitorów interaktywnych. 

          - nauczyciele uczestniczyli w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu (udział w spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli, zorganizowanie w szkole lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu, dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK). 

          - nauczyciele brali udział w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.

           

          W ramach projektu TiK był wykorzystywany na zajęciach edukacyjnych. Stosowanie TiK pozytywnie wpłynęło na młodzież, która chętniej brała udział w lekcjach, łatwiej przyswajała materiał np. poprzez interaktywne treści, z kolei słabsi oraz nieśmiali uczniowie angażowali się w zajęcia. Proces stosowania TIK doprowadził do: wzrostu świadomości uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci  oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie.